Het begin - Reisverslag uit Kunming, China van Jelle Berg - WaarBenJij.nu Het begin - Reisverslag uit Kunming, China van Jelle Berg - WaarBenJij.nu

Het begin

Door: Jelle

Blijf op de hoogte en volg Jelle

02 Februari 2014 | China, Kunming

Goededag beste lezers,

Nou aangezien ik beloofd had om verslagen te schrijven over mijn ervaringen hier zal ik er toch wat tijd voor moeten gaan maken.

Laat ik maar starten met de vrijdag voordat ik vertrok.

Het begon met een uiterst geslaagd verrassingsfeest waar ik
(ik schaam me er diep voor dat ik niks doorhad maargoed)
pas nadat ik nonchalant naar binnen liep en de muziek aan ging, het doorhad dat het voor mij bedoeld was.
Maar het was gezellig en ik had de mogelijkheid om de meeste nog even te zien en spreken voordat ik vertrok.
En de cadeau’s waren super.

En toen had ik nog de zaterdag.
Waarop ik een daverende 16 min. gevoetbald had om daarna stilletjes kapot te gaan in de dugout.
Na de wedstrijd nog een paar biertjes gedronken en in de avond nog naar de sporthal om daar met Rolan als enigste van onze groep (en ja dat was enigzins verdacht)
Kleine glaasjes vergif naar binnen te werken.
Later nog ff film gekeken samen met een shoarmaatje erbij en 5 of 6 uur lag ik eindelijk op me nest.

Dag erna 11 uur eruit gehaald worden om nog een bakkie te drinken en wederom stilzwijgend kapot te gaan.
Maar ik zou bijna vertrekken en dan kon ik weer gaan slapen.
Dat werd hem dus ook niet, want iedereen van het hok kwam nog even afscheid nemen, slechte timing maar waardeerde het wel.
Ik moet ook zeggen dat ik nog niet het gevoel had dat ik een half jaar weg zou wezen,
maar toen ik bij de gate stond tussen al die chinezen kreeg ik het toch wel even zwaar.

Op Schiphol had ik een boek gekocht dus daar kon ik me aardig mee bezig houden en ook tijdens de vlucht.
Welgeteld 1 uur geslapen dus daar knapte ik ook niet van op.

Maandag kwam ik 8 uur in de avond aan en werd ik door Cok en Gerrit opgehaald en naar een hostel gebracht waar ik voor 1 nacht bleef slapen.
Het was goed koud, ik had geen verwarming in de kamer, douchewater werd niet warm en het bed was te klein.
Kortom ideaal en dat leverde me die nacht 1,5 uur slaap op.

Dinsdag om half 7 vertrokken we naar de tuin toe, maar omdat het gevroren had was de snelweg afgesloten en moesten we een alternatieve route nemen.
Het is jammer dat ik geen foto’s gemaakt had maar er waren onderweg 14 ongelukken gebeurt met zo’n 8 vrachtwagens en 10 personen auto’s.
Echt een zooitje en dat leverde vertraging op van 5 uur.
Het was de bedoeling om die dag al een beetje wegwijs gemaakt te worden maar dat zat er niet in.
Want in de middag begon het nieuwjaarsfeest op de zaak en dat houd in 3 a 4 uur lang naar optredens van het personeel te kijken die het duidelijk beter naar hun zin hadden dan mij.
Mensen die gingen dansen, zingen, muziekinstrumenten bespelen, spelletjes doen op het toneel, gedicht voorlezen en een komediant waarvan ik de humor niet begreep.
Na de optredens was het tijd om te eten onder het genot van een pilsje en daarna naar het hotel in de buurt gegaan om een beetje bij te slapen.

Woensdag ochtend liep ik met gerrit mee omdat hij donderdag zou vertrekken en in de middag een dekbed, kussen en andere dingen wezen kopen voor in het appartement.
Waarin ik die avond voor het eerst zou gaan slapen, en ik moet zeggen dat het geen verkeerde appartement is.
Voordat we klaar waren met inkopen doen zag ik nog wel een klein kind met zijn broek op zijn enkels gehurkt staan.
die stond op z’n dooie gemak op de stoep te schijten met zijn vader die er naast staat en niemand die er raar van opkeek.
Vreemd maar het zal wel.

Donderdag eigenlijk gewoon lekker meegedraait in de tuin en voordat ik het wist was ik met van alles en nog wat bezig, proberen zoveel mogelijk te weten te komen en gewoon bezig te zijn.
Helaas vanwege het nieuwjaarsfeest van meer dan een week zijn er een hoop chinezen niet en daarom kan ik ook nog niet starten met chinese les.
In de avond nog even een biertje wezen doen met Cok en Pieter. Op een gegeven met was ik lekker in me element maar de tekst “ nog 1 en dan gaan heen” werkt niet bij hun.

Vrijdag ochtend zou ik half 7 opgehaald worden maar cok had een beetje “vertraging”, maar derest van de dag was een beetje hetzelfde en om 5 uur was het weekend.

Zaterdag ochtend zou er geregelt worden dat er intenet in mijn appartement zou zijn, maar dat werd vroeg in de middag, toen laat in de middag en uiteindelijk zondag ochtend.
Dus die dag was ook weer voorbij.

En zondag ochtend kwam er eindelijk iemand en toen werkte het nog niet. En blijkbaar is het gebruik van facebook in china niet toegestaan.
Me wasmachine kwam ook dezelfde ochtend maar alle instructies staan in het chinees dus daar heb ik ook nog niet veel aan.
In de middag ben ik even rond gaan kijken in de stad en daarna terug naar het appartement om te starten aan de planning van de komende maanden.
’s Avonds even wat wezen eten in 1 van de restaurants en later op de avond kreeg ik een bericht dat cok naar thailand vertrok dus vanaf dat moment was ik nog de enigste nederlander op de tuin.

Vanaf maandag is alles eigenlijk wel beetje standaard, zeker omdat je via wechat (zelfde als whatsapp) nog steeds makkelijk in contact met iedereen kan komen en natuurlijk via skype.
Alleen vanaf dinsdag reed er niemand meer naar kunming en zelf heb ik nog geen chinees rijbewijs. Dus ik kon kiezen.
Of ik verbleef in een hotel in Yiliang of ik kon op de tuin blijven slapen, zelf vond ik het wel makkelijk om op de tuin te blijven want dan kan ik wat langer doorwerken.
En in yilliang ken ik de weg totaal niet en heb ook geen tijd om de boel te verkennen.
Donderdagnacht startte het nieuwe jaar en heb ik met de enigste 2 van kantoor nog wat wat gegeten op het bedrijf en daarna een aantal biertjes genuttigd en dat was het voorlopig weer.

Foto’s komen trouwens later, ook daar moet ik later proberen wat tijd voor te maken.

  • 02 Februari 2014 - 10:49

    Eend:

    Mogge jeltjing,

    Ut is een heel avontuur geweest de eerste twee weken als k ut zo leest maar daar kom je wel weer uit. Zag wel bijna in elke zin dat je biertjes genuttigd had...goed bezig! Nou hoop dat het beetje opschiet met je chineese les dan ben je wat minder afhankelijk van de nederlanders daarow.
    Wel beter deze site dan hoef je niet iedereen hetzelfde bericht elke keer te type. De foto's komen vanzelf.

    Succes en veel plezier nog.
    Gr. The mighty

  • 02 Februari 2014 - 10:59

    Sjors:

    Saai is het dus niet daar.
    Veel plezier man.

    Gr. Sjors

  • 24 Maart 2014 - 23:12

    T.Ank Van Koppen:

    Hey Hallo Jelle ffies Poeldijk naar het verre China , je verslagen gelezen en je foto,s bekeken ziet er niet slecht uit , leuk stulpje heb je daar en de foto,s van de bloemen in de tuin daar staan de bloemen er fleurig op
    Ik hoop dat je al een beetje kan wennen en met plezier naar je joppie daar gaat !!
    gisteren bij je ouders Peet en Marian een bakkie wezen doen was gezellig , het weer hier was vanmiddag heerlijk samen met O.Kees in een korte broek en schirtje op ons balkon vertoeft een heerlijk warm zonnetje op je lijf dat is heerlijk zo alvast in het voorjaar a.s. weekend gaat de tijd hier weer om dan is het s,avonds een uurtje langer licht , voor de rest alles okay hier we genieten erg van ons New Home !!!
    Ik blijf je via dit mail adres een beetje volgen Jelle leuk om een beetje van jou leven daar op de hoogte te blijven je leeft daar in een hele andere wereld , interessant voor ons om dat een beetje te volgen !!
    ik neem me petje voor je af dat jij deze bijzondere stap hebt durven zetten weg van iedereen maar door skype en andere social media is de afstand weer klein ik hoorde van je Moeder dat jullie donderdag,s altijd ff skypen nou Jelle dan is de Maasdijk weer dicht bij , en leuk voor jou en je ouders om zo contact te hebben !!
    het is hier maandag avond ruim 11 uur s,avonds ik kijk zo vanuit het kantoortje op de Poelekse kerk klok ik ga mijn mandje opzoeken was vanmorgen om ff over half 5 mn bedje al uit dus nu ,, bedtijd""

    Lieve Jelle veel succes daar ik volg je door af en toe ff op je blog te kijken !!
    Een DIKKE Poeldijkse X voor jou van T.Ank en O.Kees De Mazzel !!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Kunming

Mijn eerste reis

Werken in Kunming

Recente Reisverslagen:

23 Februari 2014

een maand verder

02 Februari 2014

Het begin
Jelle

Actief sinds 02 Feb. 2014
Verslag gelezen: 380
Totaal aantal bezoekers 3987

Voorgaande reizen:

19 Januari 2014 - 19 Januari 2017

Mijn eerste reis

Landen bezocht: